Unettomuuden miljoonat kasvot

Unettomuus on hyvin yksilöllistä ja perustuu usein henkilön subjektiiviseen kokemukseen. Siksi unettomuuden määrittelyssä keskeistä on se, miten henkilö kokee ja tunnistaa unettomuudesta kertovia oireita ja sille altistavia riskitekijöitä.

Tämän osion tarkoituksena on auttaa sinua pohtimaan omaa unensaantiasi, yöunen laatua ja unettomuudelle altistavia riskitekijöitä havainnollisten esimerkkien kautta. Osio ei anna kaikenkattavaa analyysiä tilanteestasi, mutta tarjoaa paremmat lähtökohdat oman vointisi arviointiin.


Nukahtamisvaikeudet

Nukahtamisvaikeuksilla tarkoitetaan tilanteita, joissa uni ei yrityksistä huolimatta tahdo tulla. Saatat pyöriä sängyssä ja etsiä jatkuvasti mukavampaa asentoa tai ajatuksesi liikkuvat vilkkaasti ristiin rastiin.

Kiinnitä huomiota, jos

  • nukahtamisvaikeuksia esiintyy yli kolmena yönä viikossa.

Katkonainen uni

Nukahdat vaivatta, mutta heräilet vähän väliä, minkä jälkeen yrität taas jatkaa untasi.

Kiinnitä huomiota, jos

  • heräilyä esiintyy useampana yönä viikossa tai heräät useammin kuin kaksi kertaa yössä.

Aikainen heräily

Varhaisella heräämisellä tarkoitetaan esimerkiksi tilannetta, jossa heräät aamuyöstä tai reilusti ennen herätyskellon soimista etkä enää saa unta.

Kiinnitä huomiota, jos

  • aikaista heräämistä esiintyy yli kolmena yönä viikossa.

Lyhyt yöuni

Riittävän pitkä ja laadultaan hyvä yöuni pitää yllä toimintakykyä ja elämänlaatua. Yleensä terve aikuinen tarvitsee vuorokaudessa keskimäärin 7–8 tuntia unta, mutta joillekin riittää myös 4–5 tuntia.

Kiinnitä huomiota, jos

  • alle kuusituntisia yöunia on ollut enemmän kuin viitenä yönä kuussa.

Levottomat jalat

Levottomat jalat saattavat tehdä nukahtamisesta vaikeaa ja herättää joskus myös öisin aiheuttaen unen puutetta. Vaivalle on tyypillistä, että koet jaloissasi epämiellyttäviä tuntemuksia (omituista kipua, muurahaisten kävelyä, “virtaa suonissa”, kuumotusta, kylmän tunnetta, kihelmöintiä), joihin liittyy pakonomainen tarve liikutella jalkoja. Oireet ilmenevät etenkin levossa ja ilta-aikaan, ja jalkojen liikuttaminen, kävely tai muu toiminta helpottaa oireita.

Kiinnitä huomiota, jos

  • jalkojen levottomuutta esiintyy vähintään kolmena yönä viikossa.

Aamuväsymys

Aamuväsymyksellä tarkoitetaan tilanteita, joissa saat kyllä nukuttua, mutta aamulla tunnet itsesi väsyneeksi ja väsymyksen tunne jatkuu koko päivän.

Kiinnitä huomiota, jos

  • kärsit aamuväsymyksestä usein ja sinusta tuntuu, ettei uni virkistä.

Päiväväsymys

Päiväväsymyksellä viitataan tilanteeseen, jossa tunnet itsesi poikkeavan väsyneeksi päiväsaikaan. Sinun on vaikeata pysyä hereillä etenkin iltapäivisin ja voit torkahdella tai nukahtaa tahattomasti useitakin kertoja päivässä. Päiväväsymyksestä voi kertoa myös se, että koet olevasi päivisin selvästi väsyneempi kuin esimerkiksi läheisesi tai työkaverisi.

Kiinnitä huomiota, jos

  • päiväväsymystä esiintyy yli kolmena päivänä viikossa.

Kuorsaaminen

Kuorsaaminen on väestössämme yleistä. Sen määritteleminen terveysriskiksi on riippuvainen siitä, miten usein kuorsausta esiintyy. Jokaöinen äänekäs (jopa toiseen huoneeseen kuuluva) kuorsaus saattaa heikentää unen laatua ja aiheuttaa päiväväsymystä.

Kiinnitä huomiota, jos

  • kuorsaat äänekkäästi yli kolmena yönä viikossa.

Hengityskatkot

Lyhyet hengityskatkot ovat osa normaalia yöunta, mutta niiden määrä ja aiheuttamat haitat ratkaisevat, onko kyseessä hoitoa vaativa sairaus eli uniapnea. Toistuvat hengityskatkot heikentävät unen laatua ja herättävät useita kertoja yössä.

Kiinnitä huomiota, jos

  • joku toinen on huomannut sinulla olevan toistuvia hengityskatkoksia useampana yönä viikossa ja katkokset ovat kestoltaan pidempiä kuin 10 sekuntia.

Keskittymis- ja muistivaikeudet

Unella on keskeinen rooli aivojen toiminnan kannalta. Siksi unettomuus saattaa heikentää keskittymiskykyäsi ja muistiasi sekä kykyäsi oppia uutta.

Kiinnitä huomiota, jos

  • keskittymis- ja muistivaikeudet häiritsevät selvästi arkipäivääsi ja heikentävät työkykyäsi.

Ärtyneisyys

Huonosti nukutut yöt vaikuttavat helposti myös mielialaasi varsinkin silloin, kun unettomuutta on jatkunut pitkään. Ärtyneisyys ja mielialan vaihtelut ovat tyypillisiä merkkejä huonosta unen laadusta.

Kiinnitä huomiota, jos

  • ärtyneisyys ja mielialan vaihtelut jatkuvat pitkään tai ne haittaavat arkeasi.

Fyysiset ongelmat/sairaudet

Moniin sairauksiin ja fyysisiin ongelmiin saattaa liittyä katkonaista unta ja huonosti nukuttuja öitä, mikä saattaa altistaa pitkäaikaiselle unettomuudelle.

Kiinnitä huomiota, jos

  • olet ylipainoinen
  • kärsit keskivartalolihavuudesta, kivuista tai kohonneesta verenpaineesta
  • sinulla on jokin elimellinen sairaus, kuten sepelvaltimotauti tai diabetes.

Unet ja unissakävely

Painajaiset ovat unta häiritseviä, pelottavia unia, jotka aiheuttavat sydämen sykkeen kiihtymistä ja verenpaineen heittelyä. Painajaiset ovat usein merkkejä unenaikaisista ahdistus- ja pelkotiloista.

Myös erittäin vilkkaat ja eloisat unet sekä unissakävely voivat tehdä nukkumisesta rauhatonta, minkä seurauksena uni ei virkistä.

Kiinnitä huomiota, jos

  • näet painajaisia vähintään kolmena yönä viikossa
  • näet erittäin vilkkaita ja eloisia unia kahtena tai useampana yönä viikossa
  • sinun on kerrottu kävelevän unissasi useita kertoja kuukaudessa.